Santa Maria

​En självklarhet att satsa på hållbarhet

 

Ann-Christin Pålsson, miljöspecialist och David Rice, risk manager på Santa Maria tror på en hållbar framtid för matindustrin.

Ann-Christin Pålsson, miljöspecialist och David Rice, risk manager på Santa Maria tror på en hållbar framtid för matindustrin.

 

Halverade koldioxidutsläpp och nöjdare kunder. Hela Sveriges fredagsmys-producent Santa Maria satsar på hållbarhet – och ser stora vinster. Nu vill man inspirera andra företag att satsa.

 

Det började som en liten familjeägd te- och kryddhandel. I dag är Santa Maria ett ledande varumärke inom bland annat Tex Mex och kryddor, med kontor över hela Europa. Få har nog ätit fredagstacos utan deras smaker på tallriken – kryddmixen, salsan och tortillan säljs i var och varannan mataffär.

 

Men framgångsreceptet består inte bara av goda smaker och bra marknadsföring. Bakom kulisserna på Santa Marias huvudkontor i Mölndal finns ett nytänkande team som tagit flera modiga beslut om företagets framtid.

 

För några år sedan presenterade jag en miljöstrategi som omfattar hela verksamheten. Innan dess hade vi många bra initiativ på gång, men det saknades en helhetsplan. Nu har vi det säger Ann-Christin Pålsson, miljöspecialist på Santa Maria.

 

Medvetna val har gett tydliga resultat

 

Målet var att göra konkreta, långsiktiga förändringar för att anpassa företaget till en mer cirkulär ekonomi med mindre svinn, smartare resurshantering och minskat utsläpp av växthusgaser. För ett matföretag som Santa Maria är riskerna med klimatförändringarna uppenbara – ett varmare klimat innebär bland annat en ökad risk för översvämningar och torka, vilket kan bli förödande såväl för skördarna som för de människor som lever och arbetar i de områden som råvarorna kommer ifrån.

 

Planen sjösattes i alla led och har redan gett resultat. I dag är produktionsanläggningarna ISO 14001-certifierade och matsvinnet har kraftigt minskats. Man har lanserat en rad nya ekologiska produkter samt minskat mängden förpackningsmaterial för flera produkter. Till exempel används tunnare plast runt de populära tortillabröden.

 

Santa Maria har även valt att driva sin verksamhet med förnybar energi. Både elen och fjärrvärmen kommer från förnybara källor och i januari 2018 får man biogas från DONG Energy till den svenska delen av verksamheten. I och med det blir man DONG Energys första stora industrikund att välja 100 % biogas.

 

Förra året nådde Santa Maria den viktiga milstolpen att halvera sina koldioxidutsläpp – ett mål som sattes till 2020, men som nåddes fem år i förväg.

 

"Allt hänger ihop"

 

Enligt Ann-Christin tror många företag att det är svårt och dyrt att göra hållbara val, när det i själva verket är tvärtom.

 

Det kostar inte så mycket som många tror, det är bara att titta på fakta. För att lyckas som företag i dag måste man ha ett helhetsperspektiv, det är en ren överlevnadsstrategi. Allt vi säljer kommer från början ifrån naturen, därför måste vi se till att planeten mår bra. Vi vill ta vårt ansvar och verkligen göra skillnad.

 

David Rice, risk manager på Santa Maria, menar att vinsterna inte bara är ekonomiska:

För oss betyder besparingar även att vi sparar på miljön och på energi. I slutet av 90-talet bytte vi från gasol till naturgas i våra ugnar och nu går vi över till förnybar biogas, vilket minskar koldioxidutsläppen ännu mer. 

 

Allt hänger ihop. Jag hoppas att fler företag ser det stora perspektivet och vågar göra hållbara val. Det är även något som konsumenterna efterfrågar, säger Ann-Christin.
  
Läs mer om Biogas